گزيده اي از سخنراني سركار خانم پناهيان روز پنجم ماه مبارك رمضان
گزيده اي از سخنراني سركار خانم پناهيان روز پنجم ماه مبارك رمضان
اگر با تمام وجود به قرآن رو كنيم و پذيراي قرآن باشيم، فوايد و بركات نصيب انسان مي شود كه يكي از اين بركات اخلاق قرآني است. در روايت نبوي اخلاق عبارت از ظرف دين است. ظرف هرچه بزرگتر مظروف بيشتر، اگر بخواهيم ببينيم سهم ما از دين به چه ميزان است بايد به اخلاقمان مراجعه كنيم.
امام سجاد(عليه السلام ) در مورد آثار اخلاق مي فرمايند: خوش خلق كسي است كه برخورد نرم دارد، خوشروست و خوش گفتار است.
در شريعت مي فرمايند: خوش خلق كسي است كه وجودش مزين به فضائل اخلاقي باشد و از رذائل اخلاقي به دور باشد.
كسيكه وجودش مزين به فضائل اخلاقي مي شود:
1. ايمان دروجودش قوي مي شود. رذائل اخلاقي ظلمت آور است جايي كه ظلمت است نور نيست پس ايمان نيست. ايمان به نظر حضرت علي(عليه السلام) همان تسليم است. حسن خلق تقويت ايمان مي كند چون تيرگي از وجود انسان برطرف مي شود.تمام رذائل اخلاقي خواستگاهش من است و اصل ظلمت ها دروني هستند. علامه طباطبايي مي فرمايند: ولايت الهي نصيب مقربان است. كساني كه حجاب ها بين ايشان و خدا برطرف شده است.
2.بصيرت باطني پيدا مي كند. فقط باچشم سر و گوش سر و زبان سر زندگي نمي كندف با چشم دل وزبان دل و گوش دل زندگي مي كند. مومن مثل ظرف آب كر است آب كري كه ماده دارد و از منبع و سرچشمه اي تقويت مي شود آب قليل نيست كه به ذره اي نجاست نجس شود. اميرالمومنين فرمودند: بي بصيرت ترين افراد كساني بودند كه نتوانستند برتري من(امام) را ببينند.
پس بنابراين تيرگي قلب مانع از ديدن و شنيدن است.آيت الله جوادي آملي مي فرمايند: مي خواهي چشم دلت ببيند چشم سرت را ببند.
حضرت رسول(صلي الله عليه و آله) از خدا پرسيدند: افضل كارهاي بنده چيست؟ خداوند فرمود وقتي روزه مي گيرد و صامت است. من به اين بنده ام در پاداش حكمت ياد مي دهم. بين او و شيطان حائل مي شوم و نمي گذارم شيطان فريبش دهد، آنقدر بر عيوب خودش آگاه مي شود كه به عيوب ديگران غافل است.
كسي كه خوش خلق باشد بصيرت پيدا مي كند و مي تواند:
1. تشخيص بايدها و نبايدها را در حوزه عملي بدهد(عقل عملي)
2. تشخيص هستي ها و نيستي ها را مي دهد(عقل نظري)
علامه جعفري مي فرمايند: انسان شريف است به شرف انسانيت. انساني كه شرافت انسانيت خود را بشناسد راضي نمي شود در ديگران جستجو كند و عيبها و رذائل ديگران را پيدا كند. وقتي انسان خوش خلق به كاربرد فضائل اخلاقي در وجودش عادت كند حجابها كنار مي رود.
علامه طباطبايي مي فرمايند: علم لدني نه درمنطق است و نه در فلسفه بلكه علم لدني آگاهي به حقايق است كه در اثر پاكي و تزكيه به دست مي آيد.
امام صادق(عليه السلام) مي فرمايند: اباذر صديق بالاترين عبادتهايش تفكر بود. كه در اثر حسن خلق و تزكيه و تهذيب نفس به وجود آمده بود.