مدرسه علمیه حضرت خدیجه (علیهاالسلام) تهران

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

مقايسه ميزان اطلاعات طلاب و دانشجويان پيرامون موضوع امامت و شبهات آن

15 فروردین 1390 توسط مدرسه علمیه حضرت خدیجه تهران

مطلبي كه در زير آورده شده چكيده مقاله اي با عنوان مقايسه ميزان اطلاعات طلاب و دانشجويان پيرامون موضوع امات و شبهات آن مي باشد كه در جشنواره علامه حلي حائز رتبه عالي شده است. اين مقاله را سركار خانم ها ابوترابي و وحيده محمودي به راهنمايي سركار خانم تعادلي تهيه كرده اند كه نسخه اصلي آن در كتابخانه اين مدرسه موجود مي باشد.

در این تحقیق به مقایسه میزان آگاهی طلاب و دانشجویان از مسأله امامت و شبهات وارد برآن پرداخته شده است. البته این تحقیق با توجه به دیدگاه سیّدمرتضی در زمینه امامت و شبهات آن تنظیم شده است. با توجه به تغییر موضوع و عنوان تحقیق در این ترم و ارائه طرح مناسب با تحقیق کتابخانه ای در ترم گذشته، از ارائه فصل اول معذوریم و تنها به ذکر سؤالات پژوهش بسنده می کنیم.

فرضیه های پژوهش نیز در پاسخ به سؤالات پژوهشی مطرح می باشند. سؤالات پژوهش عبارتند از: 1. آیا میزان اطلاعات طلاب نسبت به شبهات وارد بر امامت از دانشجویان کم‏تر است؟ 2. آیا میزان اطلاعات طلاب نسبت به موضوع امامت از دانشجویان بیش‏تر است؟

قبل از انجام تحقیق بررسی هایی در رابطه با پیشینه این موضوع صورت گرفت ولی با عنوان مقایسه میزان آگاهی طلاب و دانشجویان از مسأله امامت و شبهات وارد برآن کاری انجام نشده بود. شایان ذکر است فصل دوم این تحقیق از دو بخش مجزا تشکیل شده است. بخش اول با عنوان تبارنامه با شرافت به صورت اجمالی به زندگی سیّدمرتضی، تألیفات او و تلاش بی وقفه اش برای مذهب تشیع می پردازد و در بخش دوم با عنوان ابعاد امامت از دیدگاه سیّدمرتضی، به بررسی دیدگاه وی پیرامون مسأله امامت می پردازد که برای مدون کردن این بخش مجموعه‏ای از کتاب های وی با موضوع امامت مورد بررسی قرار گرفته است.

در این تحقیق به منظور دست‏یابی به هدف، از روش تحقیق میدانی استفاده شده است و ابزار پرسش‏نامه به کار گرفته شده، سپس یافته های حاصل از تکمیل پرسش‏نامه در هر یک از دو گروه آزمودنی با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در ادامه برای ترسیم هر چه بهتر داده ها جدول های جداگانه ای برای گروه طلاب و دانشجویان در نظر گرفته شده است. برای مطالعه و بیان مبانی نظری تحقیق از روش کتابخانه ای استفاده شده و با مراجعه به کتابخانه ها و سایت‏های اینترنتی مطالب جمع آوری شده است. لذا نوع پژوهش در این تحقیق از نوع کتابخانه ای میدانی می باشد. تمام اطلاعات حاصل از تحقیق میدانی با سازماندهی یافته های پژوهش در دسترس است به این صورت که با رسم دو سری جدول سری اول مربوط به اطلاعات طلاب و سری دوم مربوط به اطلاعات دانشجویان و با محاسبه فراوانی و به دست آوردن درصد و میانگین هرگروه به مقایسه‏ی آن ها پرداخته ایم و به منظور سهولت دسترسی به اطلاعات توضیح کوتاهی پیرامون هرگروه از جدول ها با موضوع واحد صورت گرفته است. در نهایت میانگین کلی برای هرگروه لحاظ شده که آن نیز در جدولی جداگانه به جدول سؤالات ضمیمه شده است که مقایسه نهایی و قبول یا رد فرضیه ها منوط به آن می باشد که نتایج آن بدین شرح است: فرضیه اول تحقیق مبنی بر میزان اطلاعات طلاب نسبت به شبهات وارد بر امامت از دانشجویان کم‏تر است، رد می شود و فرضیه دوم تحقیق با عنوان میزان اطلاعات طلاب نسبت به موضوع امامت از دانشجویان بیش‏تر است، پذیرفته می شود.

در پایان تحقیق به عبارتی در فصل پیوست‏ها به سه گروه از ضمائم اشاره شده است که به ترتیب از این قرارند: 1. فهرست منابع که به بیان منابع مکتوب کتابخانه ای تحقیق اشاره دارد. 2. پرسش‏نامه که هر دو پرسش‏نامه این تحقیق در آن قسمت لحاظ شده است. 3. نامه های اداری که تنها شامل یک نامه مکتوب می باشد. تدوین کننده آن حوزه حضرت خدیجه سلام الله علیها است که برای معاون آموزشی دانشکده الهیات دانشگاه تهران ارسال گردید و به این وسیله مجوز پرکردن پرسش‏نامه در محیط دانشگاه صادر شد.

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 1 نظر

موضوعات: آغاز لینک ثابت

نظر از: پشتیبانی 2 کوثر بلاگ [عضو] 
  • ختم قرآن کریم در ماه مبارک رمضان
  • آتش بس
  • کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا

سلام
خوش آمد عرض میکنم خدمت شما و همکارانتان برای ورود به سامانه وبلاگ نویسی مدارس علمیه و تشکر میکنم بابت زحماتی که این روزها برای بروز رسانی و ارائه مطالب کشیدید . انشالله سال جدید برایتان سالی پر از موفقیت و سربلندی باشد .

1390/01/16 @ 07:50


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

مدرسه علمیه حضرت خدیجه (علیهاالسلام) تهران

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • آغاز
  • مناسبت ها
  • معرفي مدرسه
  • پژوهش ساليانه
    • نماز
  • پيام رساني
  • شب های پیشاور
  • مرگ در نهج البلاغه سخنرانی سرکار خانم احمدی
  • خواندنی ها
  • در محضر ٱیت الله بهجت
  • اخبار پژوهشی
  • فعالیتهای پژوهشی
    • مثل و مثل واره هادر نهج البلاغه
      • مثل و مثل واره ها درنهج البلاغه-3
  • عاشوراییان

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟


ساعت فلش



پیچک

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس