مقايسه ميزان اطلاعات طلاب و دانشجويان پيرامون موضوع امامت و شبهات آن
مطلبي كه در زير آورده شده چكيده مقاله اي با عنوان مقايسه ميزان اطلاعات طلاب و دانشجويان پيرامون موضوع امات و شبهات آن مي باشد كه در جشنواره علامه حلي حائز رتبه عالي شده است. اين مقاله را سركار خانم ها ابوترابي و وحيده محمودي به راهنمايي سركار خانم تعادلي تهيه كرده اند كه نسخه اصلي آن در كتابخانه اين مدرسه موجود مي باشد.
در این تحقیق به مقایسه میزان آگاهی طلاب و دانشجویان از مسأله امامت و شبهات وارد برآن پرداخته شده است. البته این تحقیق با توجه به دیدگاه سیّدمرتضی در زمینه امامت و شبهات آن تنظیم شده است. با توجه به تغییر موضوع و عنوان تحقیق در این ترم و ارائه طرح مناسب با تحقیق کتابخانه ای در ترم گذشته، از ارائه فصل اول معذوریم و تنها به ذکر سؤالات پژوهش بسنده می کنیم.
فرضیه های پژوهش نیز در پاسخ به سؤالات پژوهشی مطرح می باشند. سؤالات پژوهش عبارتند از: 1. آیا میزان اطلاعات طلاب نسبت به شبهات وارد بر امامت از دانشجویان کمتر است؟ 2. آیا میزان اطلاعات طلاب نسبت به موضوع امامت از دانشجویان بیشتر است؟
قبل از انجام تحقیق بررسی هایی در رابطه با پیشینه این موضوع صورت گرفت ولی با عنوان مقایسه میزان آگاهی طلاب و دانشجویان از مسأله امامت و شبهات وارد برآن کاری انجام نشده بود. شایان ذکر است فصل دوم این تحقیق از دو بخش مجزا تشکیل شده است. بخش اول با عنوان تبارنامه با شرافت به صورت اجمالی به زندگی سیّدمرتضی، تألیفات او و تلاش بی وقفه اش برای مذهب تشیع می پردازد و در بخش دوم با عنوان ابعاد امامت از دیدگاه سیّدمرتضی، به بررسی دیدگاه وی پیرامون مسأله امامت می پردازد که برای مدون کردن این بخش مجموعهای از کتاب های وی با موضوع امامت مورد بررسی قرار گرفته است.
در این تحقیق به منظور دستیابی به هدف، از روش تحقیق میدانی استفاده شده است و ابزار پرسشنامه به کار گرفته شده، سپس یافته های حاصل از تکمیل پرسشنامه در هر یک از دو گروه آزمودنی با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در ادامه برای ترسیم هر چه بهتر داده ها جدول های جداگانه ای برای گروه طلاب و دانشجویان در نظر گرفته شده است. برای مطالعه و بیان مبانی نظری تحقیق از روش کتابخانه ای استفاده شده و با مراجعه به کتابخانه ها و سایتهای اینترنتی مطالب جمع آوری شده است. لذا نوع پژوهش در این تحقیق از نوع کتابخانه ای میدانی می باشد. تمام اطلاعات حاصل از تحقیق میدانی با سازماندهی یافته های پژوهش در دسترس است به این صورت که با رسم دو سری جدول سری اول مربوط به اطلاعات طلاب و سری دوم مربوط به اطلاعات دانشجویان و با محاسبه فراوانی و به دست آوردن درصد و میانگین هرگروه به مقایسهی آن ها پرداخته ایم و به منظور سهولت دسترسی به اطلاعات توضیح کوتاهی پیرامون هرگروه از جدول ها با موضوع واحد صورت گرفته است. در نهایت میانگین کلی برای هرگروه لحاظ شده که آن نیز در جدولی جداگانه به جدول سؤالات ضمیمه شده است که مقایسه نهایی و قبول یا رد فرضیه ها منوط به آن می باشد که نتایج آن بدین شرح است: فرضیه اول تحقیق مبنی بر میزان اطلاعات طلاب نسبت به شبهات وارد بر امامت از دانشجویان کمتر است، رد می شود و فرضیه دوم تحقیق با عنوان میزان اطلاعات طلاب نسبت به موضوع امامت از دانشجویان بیشتر است، پذیرفته می شود.
در پایان تحقیق به عبارتی در فصل پیوستها به سه گروه از ضمائم اشاره شده است که به ترتیب از این قرارند: 1. فهرست منابع که به بیان منابع مکتوب کتابخانه ای تحقیق اشاره دارد. 2. پرسشنامه که هر دو پرسشنامه این تحقیق در آن قسمت لحاظ شده است. 3. نامه های اداری که تنها شامل یک نامه مکتوب می باشد. تدوین کننده آن حوزه حضرت خدیجه سلام الله علیها است که برای معاون آموزشی دانشکده الهیات دانشگاه تهران ارسال گردید و به این وسیله مجوز پرکردن پرسشنامه در محیط دانشگاه صادر شد.