حقيقت نماز
07 آبان 1386 توسط مدرسه علمیه حضرت خدیجه تهران
قال علي عليه السلام :
الله الله في الصلوه فانّها عمود دينكم
خدا را ، خدا را در نظر بگيريد در توجه به نماز كه پايداري دينتان به نماز باشد
حقيقت نماز اعم از معناي ظاهر و باطن است ، و محدود و محصور نمودن آن به ظاهر ، چون محدود نمودن حقيقت انسان و انسانيت او به جسم مادي است ، يعني حقيقت نماز هم چون ساير امور در باطن و روح او نهفته شده است .
بنابراين زماني كه صورت ظاهري نماز (قالب خاص)با روح و باطن آن آميخته و قرين گردد؛ نماز حقيقت خود را يافته و تأثير خود را مي گذارد.
از پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم روايت شده كه فرمودند:
بنابراين زماني كه صورت ظاهري نماز (قالب خاص)با روح و باطن آن آميخته و قرين گردد؛ نماز حقيقت خود را يافته و تأثير خود را مي گذارد.
از پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم روايت شده كه فرمودند:
"خداوند متعال به نمازي كه آدمي دل خود را با بدن خود به نماز حاضر نكند، نظر نمي افكند "
معراج السعاده ،ص668
حال كه حقيقت نماز اعم از صورت ظاهري و معناي باطني است و تمسك به هريك از اين دو بدون ديگري نماز نيست ، به ياد داشته باشيم كه هم كساني كه به ظاهر آن اكتفا كرده و از روح آن بي خبرند ، از حقيقت نماز غافلند و هم آنان كه نماز نمي خوانند و ادعا دارند كه ما به معنا و حقيقت آن رسيده ايم ؛ معرفتي از نماز ندارند، چون نماز در هر دو صورت فاقد حقيقت است .
و بديهي است هرگاه آن حقيقت بخواهد در عالم تحقق يابد ، قطعاً بايد با همين قالب خاص باشد كه صورت عبادت انسان كامل(حضرت محمد بن عبدالله صلّي الله عليه و آله و سلّم) است.
من بهيـــن معشوق خلوتخانه اهل نيازم نور چشم انبــــيا محبوب پيغمبــر نمازم
رشــــته وصل خدايم مشعـل راه هدايم هم زبان اهل دردم هم ضمير اهل رازم
چشمــه آب حيـاتم منـبع صـــــبر و ثباتم آتش عشق درونم شعله سوز و گدازم
بوده از اول ستون دين احمد قامت من
اوليا بستند صف بر گفتن قد قامت من
رشــــته وصل خدايم مشعـل راه هدايم هم زبان اهل دردم هم ضمير اهل رازم
چشمــه آب حيـاتم منـبع صـــــبر و ثباتم آتش عشق درونم شعله سوز و گدازم
بوده از اول ستون دين احمد قامت من
اوليا بستند صف بر گفتن قد قامت من