مدرسه علمیه حضرت خدیجه (علیهاالسلام) تهران

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

فواید طبی نماز

13 اسفند 1391 توسط مدرسه علمیه حضرت خدیجه تهران

فواید طبی نماز

در قرن حاضر که انسان از هر جهت در معرض الکترومغناطیسه هاست نیاز به تخلیه اشعه های زائد دارد زیرا این الکترومغناطیس ها موجب آسیب چشمگیری یه سلول های مغزی و ترمیم آن ها شده است و در میدان مغناطیسی بدن اختلالاتی را پدید می اورد که موجب سرطان میشود.

حال اگر انسان در هر نقطه از زمین رو به قبله بایستد میدان مغناطیسی بدنش بر میدان مغناطیسی زمین منطبق و به منظم ترین حالت می رسد.همچنین از طریق سجده میزان تاثیرگذاری الکتریسیته کم می شود و سپس عمل تخلیه اشعه های زائد از طریق تماس پیشانی با زمین صورت می گیرد.

برای پیشگیری از عفونت های تنفسی، بیماری های قلبی و عروقی ،افسردگی و ثبات شخصیت می توان از طریق وضو واستنشاق آب و سحرخیزی آن ها را درمان نمود.

منبع: کتاب فواید طبی نماز شب و وضو ، تالیف منیره مهشاد نیا

 نظر دهید »

شگفتی های نماز و وضو

13 آذر 1391 توسط مدرسه علمیه حضرت خدیجه تهران

نکات علمی شگفت انگیر درباره نماز و وضو!
وضو و معالجه بیماری ها
وضو سبب رفع بسیاری از بیماریها می شود. دلیلش اثر آب سرد بر روی نقاط حساس بدن در قسمتهایی است که وضو می گیریم. جالب این است که در دین اسلام نقاط طب سوزنی مخصوصا در وضو رعایت شده است. برای مثال، آقایان باید آب را از پشت آرنج بریزند. ولی خانمها باید آب را از قسمت تای دست بریزند. چونکه نقاط طب سوزنی در آقایان و خانها در بعضی از نقاط فرق می کند.
این را هم بدانید که با تحریک نقاط طب سوزنی بوسیله آب سرد وضو، خط سیر چهارده نصف النهار تحریک می شود و باعث سرحالی، شادابی، تسکین دردها، نیروی جسمانی و روحی و معالجه بسیاری از بیماریها می گردد. و همچنین تمامی اعضاء داخلی بدن را تقویت می کند. از جمله: ریه ها، روده بزرگ، معده، قلب، کلیه ها، کبد و…
ایجاد نیرو و نشاط با وضو
در احادیث آمده که بعد از وضو، بدن را با چیزی خشک نکنیم و بگذاریم خودش خشک شود. دلیل آن اینست که بدن در برابر سرمائی که حس می کند، خود به خود درجه حرارت آن بالا می رود تا بدن را خشک کند، که همین تحریکات حرارتی باعث باز شدن منافذ زیرپوست می شودو اکسیژن بیشتری به بافتهای پوست و مقداری هم عظلات زیر پوست می رسد و باعث نیرو و نشاط می گردد.
رابطه نماز با میدان مغناطیسی و بارهای الکتریکی
همانطور که می دانید، در بدن ما میلیونها عصب وجود دارد که کار انتقال پیام در بدن ما بوسیله تحریک الکتریکی این عصبها صورت می گیرد. در اثر شارش بار در اطراف آنها، در بدن ما یک میدان تشکیل می شود و میدان بدن ما در اثر فعالیت همزمان میلیونها عصب به وجود می آید.
میدان مغناطیسی بدن و امواج مغزی در معرض خطر:
بنابر تحقیقات پرفسورلای، امواج مغناطیسی خارجی که از نیروگاه های برق یا وسایل برقی مثل سشوارو … ساتع می شود، به DNA سلولهای مغزی آسیب می رساند و قابلیت ترمیم را در آنها از بین می برد و همچنین این میدانها باعث اختلال در میدان مغناطیسی طبیعی بدن می شوند.
همانطور که می دانید نزدیک به ۷۰% از بدن ما را آب فرا گرفته است و مولکولهای آب به صورت دو قطبی هستند و زمانی که ما در معرض یک میدان مغناطیسی خارجی قرار می گیریم، این مولکولها در جهت آن میدان قرار می گیرند و این پدیده باعث می شود، نظم میدان مغناطیسی ما به هم بریزد.
علاوه بر عوامل خارجی یکسری عوامل داخلی نیز وجود دارند که باعث می شوند اختلال در میدان بدن ایجاد شود. مهمترین آنها بارهای الکتریکی هستند که هنگام شارش بار در عصب، در اطراف آن به وجود می آیند و به صورت الکتریسته ساکن در بافتهای بدن ذخیره می شوند و میدانی که در اطراف این بارها به وجود می آیند در میدان بدن ایجاد خلل می کنند. این بارها به خصوص در نقاطی که تراکم اعصاب بیشتر است ذخیره می شوند و به دلیل این که هم تراکم زیادی دارند و هم در نزدیکی عصبهای بیشتر و مهمتری قرار دارند، برای بدن به شدت مضر هستند. از جمله این نقاط ناحیه سر، دستها و قسمت مچ پا به پایین است.
به ظاهر ما روزانه تنها دقایقی را در معرض میدان مغناطیسی هستیم. مثل موبایل، سشوار و… اما در طول دوران زندگی خود در معرض میدان مغناطیسی بسیار قوی هستیم وآن میدان مغناطیسی زمین است.
نماز و میدان مغناطیسی:
آنگونه که از تصاویر به دست آمده از میدان مغناطیسی زمین پیداست، به طور شگفت انگیزی اگر انسان در هر نقطه ای از زمین رو به قبله بایستد، میدان مغناطیسی بدنش بر میدان مغناطیسی زمین منطبق می گردد و در مدتی که در نماز است میدان بدنش منظم می شود.
نماز و بارهای الکتریکی:
همان طور که قبلا اشاره شد، بارهای زائدی که در اثر تحریکات الکتریکی اعصاب به وجود می آیند هم شبیه میدان بدن بر امواج مغزی اثر سوء دارند. این اثرات در نواحی که اعصاب در آن تحرک بیشتری دارند، خطرات جدی تری ایجاد می کنند. و باید هر چه سریعتر از آن نواحی دور شوند.
به طرز حیرت آوری می بینیم که این نواحی، دقیقا نواحی هستند که در وضو شسته می شوند( سر، دست، مچ پا به پایین) و بنابر تحقیقات صورت گرفته، بهترین راه دفع این بارهای زائد، استفاده از یک ماده رساناست. سریعترین و ارزانترین و بی ضررترین ماده برای این کار، آب است. جالب این جاست که آب هر چه خالص تر باشد، سریعتر بارهای ساکن را از بدن ما به اطراف گسیل می دهد و هیچ مایعی مثل آب خالصی که در وضو به انسانها سفارش شده این اثر را ندارد.
نماز و امواج مغزی:
با دفع بارهای زائد بدن در وضو، امواج مغزی در ایده آل ترین حالت قرار می گیرند. علاوه بر آن حالت تمرکزی که در هنگام نماز در انسان به وجود می آید، تشعشع امواج آنها را به اندازه قابل توجهی بالا می برد و توانایی مغز را در تولید این امواج بالا می برد.
حالات نماز:
۱-ایستادن در نماز:
ایستادن در نماز، باعث تقویت حالت تعادلی بدن شده و قسمت مرکزی مخچه که محل کنترل اعمال و حرکات ارادی است را تقویت می کند. این عمل باعث می شود تا فرد با صرف کمترین نیرو و انرژی به انجام صحیح حرکات بعدی بپردازد.
وقتی چشمها در حالت نماز ثابت می ماند، جریان فکر هم خود به خود آرام شده و در نتیجه تمرکز فکر افزایش می یابد. ثابت ماندن چشم باعث بهبود ضعف و نواقصی چون نزدیک بینی می شود و به لحاظ روانی باعث افزایش مقاومت عصبی فرد شده و بی خوابی و افکار نا آرام را از انسان دور می کند.
۲- رکوع در نماز:
تقویت ماهیچه های شکم، حفظ سلامت دستگاه گوارش و رفع یبوست مزمن، سوء هاضمه و بی اشتهایی از خواص رکوع در نماز است.کارشناسان می گویند در حالت رکوع ماهیچه های اطراف ستون مهره ها منبسط می شود که در تعادل و آرام کردن سمپاتیک موثر است.مدت زمان خواندن ذکر رکوع نیز باعث تقویت عظلات صورت، گردن، ساق پا و رانها می شود و به این ترتیب به جریان خون در قسمتهای مختلف بدن سرعت می بخشد. تنظیم متابولیسم بدن، فراهم نمودن زمینه از بین رفتن اکثر بیماریها از بدن، کمک به افزایش حالت استواری و استحکام مغز از دیگر خواص رکوع در نماز است.
۳- سجده در نماز:
سجده، ستون مهره های بدن را تقویت کرده و درد های سیاتیک را آرام می کند. سجده علاوه بر از بین بردن یبوست و سوء هاضمه، پرده دیافراگم را تقویت کرده و به دفع مواد زاید بدن به دلیل فشرده شدن منطقه شکمی کمک می کند. سجده همچنین باعث افزایش جریان خون در سر شده، که این امر با تغذیه غدد باعث حفظ شادابی، زیبایی و طراوت پوست می شود.
حالات سجده به واسطه باز کردن مهره ها از یکدیگر، باعث کشیده شدن اعصابی که قسمتهای مختلف بدن را به مغز وصل می کند شده و این اعصاب را در یک حالت تعادلی قرار می دهد که این امر برای سلامت انسان بسیار حائز اهمیت است.
اگر فاصله مهر از نمازگزار به اندازه حدودا یک وجب جلوتر از حالت معمولی باشد، کشش بیشتری در کمر حس می شود که باعث مداوای کسانی که دیسک و یا ناراحتی کمر دارند می شود. و اگر کسی که سالم است این کار را انجام دهد، هیچ گاه دچار دیسک و ناراحتی کمر نمی شود.
سجده باعث آسودگی و آرامش در فرد شده و عصبانیت را تسکین می دهد. سجده قدرت درک و فهم را زیاد می کند. دلیلش این است که در سجده به پیشانی ما فشار می آید و باعث می شود که کاملا روی پیشانی متمرکز شویم ( اگر در این حالت به نوک بینی مان نگاه کنیم، خود به خود به پیشانی فشار می آید).
۴- نشستن بعد از نماز:
استحکام بخشیدن و تقویت عضلات پاها و رانها، کمک به نفخ معده و روده، بهبود فتق و… از خواص نشستن بعد از نماز است.

سخن آخر
این مطالب فقط بعضی از دلایل علمی در نماز بود و به هیچ عنوان نمی توانیم بگوییم که دلیل اصلی گزینش و چینش این حرکات توسط پروردگار حکیم این نکات علمی بوده است و بنده معتقدم که دلایل گنجاندن نماز در دین ما حکمتهای معنوی و علمی است که هنوز بشر از درک تمام آنها عاجز مانده است. برای پی بردن به برخی از آثار و دلایل معنوی نماز می توانید کتاب “پرتویی از اسرار نماز” نوشته محسن قرائتی را مطالعه بفرمایید. در ضمن چون نماز فلسفه ی خاص خود را دارد که معراج مومن و مایه ی قرب به حق است باید آن را فقط برای خداوند متعال خواند و نه به انگیزه فواید و آثاری از این دست. ولی آگاهی از این دست نظرات علمی نیز می تواند برای برخی مفید باشد و دلیلی باشد برای پای بند بودن به دستورات دین.

برگرفته از سایت راز سلامتی انسان نماز

 نظر دهید »

نماز

25 بهمن 1390 توسط مدرسه علمیه حضرت خدیجه تهران
« انسان همیشه به نماز محتاج است و در عرصه های خطر محتاج تر»
مقام معظم رهبری، حضرت آیت ا… العظمی خامنه ای
 1 نظر

سلاحي موثر بر عليه شيطان

27 آبان 1386 توسط مدرسه علمیه حضرت خدیجه تهران

 

رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمود:

تا زماني كه فرزندان آدم ، بر نمازهاي پنجگانه مواظبت دارند ، شيطان پيوسته از

 آنان دور مي شود پس آنگاه كه انسان نماز را تباه گرداند ، جرأت و جسارت

شيطان بر انسان زياد مي گردد و آنان را به گناهان بزرگ مي اندازد.

 بحارالانوار،ج91،ص243

به نظر شما ، چه چيزهايي نماز را تباه مي كند؟

 1 نظر

حضور قلب

26 آبان 1386 توسط مدرسه علمیه حضرت خدیجه تهران

 

 

در نماز ، حواس را از امور خارج بر مي گيريم و از محسوسات مي بريم تا به حضور قلب برسيم . دليل آن ، اين است كه نماز با حضور، آشفتگي هاي روحي و تشتت فكري را به كلي مي زدايد و آرامش روح و انديشه ، جمعيت خاطر و تمركز را به دنبال مي آورد و نمازگزار را به قابليت و تكامل رواني مي رساند ۰

استرس ها ، اضطرابها ، نگراني ها و خاطر پريشي ها ، حافظه و ديگر قواي ذهني را ناتوان و حواس را پراكنده مي سازد ۰ به گونه اي كه متمركز كردن ذهن بر روي يك چيز ،دشوار يا محال مي گردد۰
 اما نماز و عبادت ، توانايي انسان را بر تمركز قواي دماغي ، افزون مي كند ۰ تمامي عابدان ، داراي آرامش فكري و روحي شگفت انگيز و قدرت تمركز قوي و نيروي ذهني كم نظير مي باشند۰ حالت خشوع، حضور قلب و توجه در نماز، وسيله اي براي پرورش ذهن و تمركز آن است۰

نماز شناسي/جلد2/ص130 /مؤلف: حسن راشدي

 نظر دهید »

خوشا آنانكه دائم در نمازند

16 آبان 1386 توسط مدرسه علمیه حضرت خدیجه تهران

 

 

 

 

از امام صادق عليه السلام درباره آيه "الذين هم علي صلاتهم دائمون" سوال كردند

 كه چگونه آدمي مي تواند دائم در نماز باشد ؟ آدمي كسب و كار و زندگي و

 خواب دارد ؛پس چگونه مي تواند دائم در نماز باشد؟

امام عليه السلام در جواب فرمودند: مراد كساني است كه در همه حال به ياد " او"

 هستند ، پيوسته به ياد خداوند و وقف حق هستند ؛ حتي غذا كه مي خورند

 "عندالله" بنده اند ، چنين كساني دائم در نمازند0

 نظر دهید »

حقيقت نماز

07 آبان 1386 توسط مدرسه علمیه حضرت خدیجه تهران

قال علي عليه السلام :

الله الله في الصلوه فانّها عمود دينكم

خدا را ، خدا را در نظر بگيريد در توجه به نماز كه پايداري دينتان به نماز باشد

حقيقت نماز اعم از معناي ظاهر و باطن است ، و محدود و محصور نمودن آن به ظاهر ، چون محدود نمودن حقيقت انسان و انسانيت او به جسم مادي است ، يعني حقيقت نماز هم چون ساير امور در باطن و روح او نهفته شده است .
بنابراين زماني كه صورت ظاهري نماز (قالب خاص)با روح و باطن آن آميخته و قرين گردد؛ نماز حقيقت خود را يافته و تأثير خود را مي گذارد.
از پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم روايت شده كه فرمودند:


"خداوند متعال به نمازي كه آدمي دل خود را با بدن خود به نماز حاضر نكند، نظر نمي افكند "

معراج السعاده ،ص668

حال كه حقيقت نماز اعم از صورت ظاهري و معناي باطني است و تمسك به هريك از اين دو بدون ديگري نماز نيست ، به ياد داشته باشيم كه هم كساني كه به ظاهر آن اكتفا كرده و از روح آن بي خبرند ، از حقيقت نماز غافلند و هم آنان كه نماز نمي خوانند و ادعا دارند كه ما به معنا و حقيقت آن رسيده ايم ؛ معرفتي از نماز ندارند، چون نماز در هر دو صورت فاقد حقيقت است .
و بديهي است  هرگاه آن حقيقت بخواهد در عالم تحقق يابد ، قطعاً بايد با همين قالب خاص باشد كه صورت عبادت انسان كامل(حضرت محمد بن عبدالله صلّي الله عليه و آله و سلّم) است.



    من بهيـــن معشوق خلوتخانه اهل نيازم        نور چشم انبــــيا محبوب پيغمبــر نمازم
    رشــــته وصل خدايم مشعـل راه هدايم        هم زبان اهل دردم هم ضمير اهل رازم
     چشمــه آب حيـاتم منـبع صـــــبر و ثباتم        آتش عشق درونم شعله سوز و گدازم

بوده از اول ستون دين احمد قامت من
اوليا بستند صف بر گفتن قد قامت من


 نظر دهید »
خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

مدرسه علمیه حضرت خدیجه (علیهاالسلام) تهران

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • آغاز
  • مناسبت ها
  • معرفي مدرسه
  • پژوهش ساليانه
    • نماز
  • پيام رساني
  • شب های پیشاور
  • مرگ در نهج البلاغه سخنرانی سرکار خانم احمدی
  • خواندنی ها
  • در محضر ٱیت الله بهجت
  • اخبار پژوهشی
  • فعالیتهای پژوهشی
    • مثل و مثل واره هادر نهج البلاغه
      • مثل و مثل واره ها درنهج البلاغه-3
  • عاشوراییان

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟


ساعت فلش



پیچک

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس